یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403 Sunday 12 May 2024 00:00


سید امین‏ اله در سال 1305 خورشیدی در خانواده‏ای اهل علم در درب محکمه سده متولد گردید. پدرش سید ابوالحسن، فرزند حکیم سدهی حکیم قشون نظامی بود.
وی یک داروفروشی یا عطاری در درب محکمه که مقر اصلی حکیمان بود راه اندازی نمود. سید امین‏اله با مطالعه کتب مربوط و آنچه که از پدر آموخته بود، در خصوص خواص گیاهان دارویی اطلاعات قابل توجهی داشت و همزمان به تحصیل ادامه داد تا در سال 1336 موفق به اخذ دیپلم در رشته طبیعی شد، در حالی که همکاران وی اکثرا دارای تصدیق ششم ابتدایی و یا سیکل بودند. او همچنین در سال 1339 موفق به اخذ گواهینامه دولتی به عنوان کمک داروساز درجه یک شد. در زمانی که به تدریج داروهای نوین و ترکیبی وارد بازار شد داروخانه ایشان یکی از اولین مراکز دارویی بود که علاوه بر تامین و تحویل داروهای گیاهی داروهای جدید را نیز می‏فروخت.
حاج سید امین‏اله فردی مومن، نیکوکار و آبادگر بود. از حمله اقدامات وی کمک و پیشبرد ساخت مدارس پروین اعتصامی ( شهید آیت ا..اشرفی اصفهانی فعلی ) و دبیرستان صائب ( شهید بتول عسکری فعلی )، مسجد سید درب محکمه، بهسازی و آسفالت درب محکمه، بهسازی اولیه امامزاده سید محمد، می‏باشد. ایشان بخاطر فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی خود از سوی مردم و مسولین دولتی بارها قدردانی شد.
حاج سید امین‏ اله میردامادی فردی مومن و متقی بود. به نماز اول وقت و نماز جماعت اهمیت می‏داد. موازین شرعی را رعایت می‏نمود، به حلال بودن اموال خود حساس بود و هرگز غیبت نمی‏نمود، در زمانی که جبهه‏های جنگ نیازمند نیروهای داوطلب بود‏، علیرغم کهولت سنی به وظیفه شرعی و الهی و میهنی خود عمل نموده‏، عازم جبهه‏های جنگ شد و در عملیات خیبر در جزیره مجنون شرکت نمود .

حاج سید امین‏ اله میردامادی از همسر خود حاجیه طلعت خانم میردامادی، صبیه حاج سید محمد مهدی میردامادی ( طبیب ) دارای پنج فرزند گردید. سید حسین میردامادی، سید مسعود میردامادی، سیده فاطمه میردامادی، مهندس حسن میردامادی و مهندس علی میردامادی فرزندان آن مرحوم می‏باشند.
حاج سید امین‏اله میردامادی پس از عمری فعالیت‏های صادقانه کاری، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی در سال 1384 چشم از جهان فرو بست و در محوطه امامزاده سید محمد و در جوار اجدادش به خاک سپرده شد.
منابع:
مهندس مهدی لقمانی و مهندس علی میردامادی
دانشنامه داروسازی و داروخا نه داری در اصفهان به قلم دکتر حسین یقینی، جلد چهارم ، صفحه 590

نوشتن دیدگاه