جمعه, 21 ارديبهشت 1403 Friday 10 May 2024 00:00

حبیب‏‏ الله وفایی
نوه رحیم خان سدهی.


وفات: اول فروردین 1327.


آرامگاه: تخت فولاد اصفهان، تکیة صاحب روضات.


عناوین:
• مدیر
• کنشگر سیاسی
فعالیت ها:
فرماندار بروجن
فرماندارکوهپایه
شهردار سده از 1311 تا اسفند 1320


وی در حوالی بازارچة رحیم خان متولد شد. متأسفانه از دوران تحصیل وی، اطلاع دقیقی در دست نیست؛ ولی به جهت لیاقت و درایت خاص خود، به سمت‏هایی از جمله در بروجن-کوهپایه و سده، نایل گردید. او سرانجام در حدود سال 1327 خورشیدی، فوت و در تکیة صاحب روضات مدفون شد.
فرزند وی، امیررضا وفایی نیز یکی از افسران نخبه و رئیس راهنمایی و رانندگی اصفهان و تهران بود که در سال 1335ش، در تهران به دست رژیم پهلوی به شهادت رسید.
علت شهادت وی به جهت اعتراضاتی بود که به دستگاه فاسد پهلوی وارد می کرد و حکومت وقت درصدد برآمد که او را از میان بردارد. هنگامی که جنازة وی از تهران به اصفهان منتقل شد، قشرهای مختلف در خاکسپاری او شرکت کردند و با احترام در کنار پدرش به خاک سپرده شد و یک هفته در اصفهان برای وی، مراسم عزاداری برگزار شد.
روی مقابر هر دو، یک عدد سنگ مرمر تمام قد، نصب شده است. ناگفته نماند که برادر حبیب الله به نام جلیل که در همین تکیه مدفون است، جزو اولین فارغ التحصیلان دبیرستان صارمیه در سال 1313ش بود و همچنین در دوران خدمت دولتی خود در استانداری اصفهان، جزو مشاوران و امور تشریفات استانداری بوده است.
منبع:
مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد، حبیب الله وفایی، http://takhtefoulad.ir/TakhteFoolad/Pages/Mashahir.aspx?ItemId=2304

نوشتن دیدگاه