جمعه, 14 ارديبهشت 1403 Friday 3 May 2024 00:00

دکترسيد محمد لقماني خوزاني


نام پدر:    دكتر سيد محمد علي لقماني


زاد روز:     15 فروردین 1307


درگذشت:     اول ديماه 1387


مدفن: امامزاده سیدمحمد جنب ایوان گزی


تحصیلات:   پزشک، متخصص جراحي زنان و مامائي


زندگينامه
دکتر سيد محمد لقماني خوزاني، در روز 15  فروردین1307 درسده چشم به جهان گشود، پدرش دكتر سيد محمد علي لقماني بود. وی تحصيلات ابتدائي خود را در دبستان اسلامي سده(شش سال پس از تاسيس اولين دبستان به سبک جديد در کل شهرستان ماربين) و تحصيلات متوسطه را در دبيرستان سعدي اصفهان گذراند. در آن زمان عصر جمعه فاصله سده تا اصفهان را پياده طي ميکردند و عصر چهارشنبه و يا پنجشنبه به سده برمي گشتند.
در مهرماه 1318 در آموزشگاه عالي بهياري اصفهان که تنها مرکز تربيت پزشک در اصفهان آن دوران بود پذيرفته شده و پس از چهار سال تحصيل در رشته پزشکي به استخدام وزارت بهداري در آمد و خدمات پزشکي خود را درشهرهاي لردگان اردستان و زواره ارائه نمودند . پس از سه سال خدمت جهت اتمام تحصيلات پزشکي در دانشگاه تهران پذيرفته شد . دکتر سيد محمد لقماني در آذرماه 1339 از دانشگاه تهران فارغ التحصيل  و به زادگاه مراجعت نمود و  در بيماستان سده (بيمارستان شهيد اشرفي فعلي) به خدمت ادامه داد.
مهرماه سال 1344 در رشته تخصصي جراحي بيماري هاي زنان و مامائي دانشگاه تهران پذيرفته شده و جهت ادامه تحصيل به اتفاق خانواده عازم آنجا ميشود . در اين ايام شب ها در مطب شخصي خود واقع در خيابان خيام ايستگاه سيد نصرالدين به مداواي بيماران مشغول ميشود بگفته شاهدان مطب ايشان يکي از پر مراجعه ترين مطبها در آن دوران بوده است. در تابستان  1348 پس از اتمام تحصيلات  مجددا باتفاق خانواده به اصفهان مراجعه و مطب تهران خود را به دکتر ريحان ميردامادي واگذار مي نمايد. اولين سمت ايشان بعد از فارغ التحصيلي رياست يک واحد تخصصي زنان و زايمان در نجف آباد بود . ايشان در اصفهان و نجف آباد و خميني شهر به مداواي بيماران و اعمال جراحي زنان و زايمان مشغول بود بعد از ظهرها در مطب شخصي واقع در چهار راه وفائي کوچه حکيم شفائي مشغول بوده و در اين ايام تا زماني که پدرشان دکتر حاج سيد محمد علي زنده بوده اند در روزهاي دوشنبه و احتمالا پنجشنبه در همين محل با هم همکاري داشتند. ايشان چندين بار بعنوان پزشک کاروان حج به سفر حج مشرف شدند. در اغلب کنفرانس هاي علمي در رشته تخصصي خود شرکت ميکرد و با فاميل و دوستان رفت و آمد بسيار داشت . يکي از دوستان بسيار خوب او که هر هفته بديدار ايشان ميرفت مرحوم آقاي دکتر ابوالبرکات بود. روزهاي جمعه در مطب پدري در خميني شهر به مداواي بيماران در اين شهر اختصاص داشت.
سال 1353 با سرکار خانم پرويندخت قندهاري ازدواج كرد كه ثمره آن سه فرزند يك دختر و دو پسر مي باشد. منيرالسادات لقمانی کارشناسي ارشد ميکروبيولوژي و مقيم سوئد و مهندس اميرمنصور لقمانی دارای کارشناسي کامپيوتر ساکن اصفهان و دكتر امير مسعود لقمانی دندانپزشک و مقيم تهران ميباشند. دکتر سيد محمد لقماني در اول ديماه 1387 بر اثر سکته مغزي دار فاني وداع گفت و در امامزاده سیدمحمد جنب ایوان گزی ها مدفن شد.

نوشتن دیدگاه