پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 Thursday 2 May 2024 00:00

سرتیپ دکتر سید علی میردامادی

 

نویسندگان : مهندس مهدی لقمانی و خانم کیانوش میردامادی

نام پدر :    میر سید حسین میردامادی


زاد روز:     1306


وفات: خرداد ماه سال 1391


مدفن: آرامستان رشت


تحصیلات:
دانشکده افسری
دکترای دامپزشکی،1333
تخصص علوم آزمایشگاهی بالینی، 1346

عناوین:
پزشک ارتش
ریاست طب پیش گیری از بیماری ها نیروی زمینی ارتش
شاعر

فعالیت ها:
خدمات بهداشتی، پزشکی در ارتش
حضور در جبهه های جنگ تحمیلی
کارشناس بهداشتی رادیو ارتش
سرودن شعر
اثر: دیوان میر

شرح:
دکتر سیدعلی میردامادی در سال 1306 هجری شمسی در خمینی شهر اصفهان که در آن زمان به سده مشهور بود تولد یا فت پدر ایشان میر سید حسین میردامادی از اطبای حاذق و معروف در درب محکمه بود مادرش حاج منور بیگم میردامادی خواهر گرامی حجت الاسلام و المسلمین حاج سید جواد میردامادی از ائمه جماعات محله ورنوسفادران بود .
او همچون برادرش پروفسور سید محمد میردامادی تحصیلات ابتدایی خودرادر سده گذرانیده و سپس جهت ادامه تحصیلات خود به اصفهان عزیمت نمود . مدارس گلبهار و سعدی واقع در صارمیه اصفهان در آن زمان تنها مکان هایی بودند که خاندان های لقمانی ، میردامادی و سیا دت فرزندان خود را جهت ادامه تحصیلات به آنجا اعزام می نمودند ، سید علی نیزهمچون دیگر خویشاوندان خود از این قاعده پیروی نمود.
ایشان پس از اخذ دیپلم راهی تهران شده و در دانشکده افسری مورد پذیرش قرار گرفتند ، همزمان با تحصیل در دانشکده افسری در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران نیز مشغول به تحصیل شدند . در سال 1333 موفق به اخذ مدرک دکتری در رشته دامپزشکی شده و پس از آن به مطالعات خود در رشته علوم آزمایشگاهی ادامه داد در سال 1346 نامبرده موفق به اخذ تخصص دررشته علوم آزمایشگاهی بالینی ازدانشگاه تهران گردیدوبدین ترتیب همزمان با خدمت در ارتش بکار در آزمایشگا ه های تشخیص طبی در تهران مشغول گردید.
دکتر سید علی میردامادی در سال 1355 به عنوان ریاست طب پیش گیری از بیماری ها نیروی زمینی ارتش منسوب گردید. ایشان در زمان شروع جنگ تحمیلی در آستانه بازنشستگی قرار گرفتند که این امر با توجه به نیاز ارتش به ایشان سال ها به تعویق افتاد .
در زمان جنگ و خصوصا در سال های اولیه جنگ تحمیلی بارها در جبهه های جنوب و غرب کشور حضور یافت وبه ارائه خدمات لازم و مورد نیاز نیروهای نظامی همت گماشت . ایشان در زمان هایی که در جبهه های جنگ حضور نداشتند در مصاحبه های فراوانی که با رادیو ارتش داشتند با توصیه های پزشکی و بهداشتی خود به نیروهای نظامی رهنمود های مورد نیاز آنها را گوش زد می نمودند.
سرتیپ دکتر سید علی میردامادی علاوه بر علاقه به شغل و رشته تحصیلی خود به ادبیات فارسی علاقه فراوانی داشت به طوریکه در طول زندگی خود اشعار فراوانی سرود این اشعار اکنون به همت دختر ایشان خانم کیانوش میردامادی و داماد گرامی ایشان آقای دکتر فرخ رصدی به صورت یک دیوان اشعار به نام دیوان میرجمع آوری شده است .
سرتیپ دکتر علی میردامادی پس از عمری تلاش و کوشش در ارتش جمهوری اسلامی ایران ، حضور و خدمت صادقانه در جبهه های جنگ بدون هیچگونه ادعا و چشم داشت ، کار و خدمت در آزمایشگاه های تشخیص طبی به مردم بیمار و ارائه خدمات رایگان به افراد تنگدست در خرداد ماه سال 1391 در شهر رشت به رحمت ایزدی پیوست و در آرامستان آن شهر به آرامش ابدی رسید.