شنبه, 08 ارديبهشت 1403 Saturday 27 April 2024 00:00

آیت اله سید حسن موسوی آدریانی


نام پدر:           ثقه المحدثین حاج سید اسماعیل


زاد روز:            1312 ه.ش


وفات:           7 بهمن 1385 ه.ش


مدفن:          مدرسه علميه باقرالعلوم(ع) آدریان


تحصیلات:      حوزوی دراصفهان، قم ونجف


فعالیت ها:

تدریس
تالیف
تاسیس مدرسه علميه باقرالعلوم(ع) سال 1349
تالیفات:
1- ثقات الرجال در4 جلد
2- الامامه والولایه

حسن موسوی فرزند مرحوم ثقه المحدثین حاج سید اسماعیل فرزند آقا سید عبداللَّه موسوی از افاضل دانشمندان معاصر، درآدریان به دنیا آمد.
در بيت علم و فضيلت زاده شد. پدرش مرحوم حاج سيد اسماعيل، از خطبا و محدثين اصفهان بود، كه مقدمات و ادبيات عرب را به فرزندش تا سن 13 سالگی آموخت.
سپس به تحصیل علوم در سال 1366 قمری در اصفهان در مسجد معروف به (مسجد سید) پرداخته و پس از خواندن مقدمات و سیوطی سطوح متوسط و عالی را در خدمت مرحوم آیت‌اللَّه حاج سید مصطفی مهدوی (مدفون در صحن قم) در مدرسه جده بزرگ و مرحوم آیت‌اللَّه حاج شیخ جمال‌الدین خوانساری خوانده است.
آنگاه در سال 1369 قمری به قم عزیمت نموده و سه سال اقامت و به خواندن قسمتی دیگر از سطوح نزد اساتید حوزه مشغول شده و پس از آن در سال 1372 قمری مهاجرت با عتاب عالیات و در کربلاء معلی اقامت نموده و بقیه سطوح را در خدمت مرحوم آیت‌اللَّه آقا سید اسداللَّه صدر بنی‌هاشمی اصفهانی و آیت‌اللَّه حاج‌آقا محمد شیرازی و حجةالاسلام کابلی و علامه محقق حاج شیخ محمدحسین مازندرانی و آیت‌اللَّه آقا شیخ محمد شاهرودی خوانده سپس در سال 1375 قمری راهی نجف شده و حدود 16 سال اقامت و از محضر آیت‌اللَّه حاج شیخ کاظم تبریزی و آیت‌اللَّه حاج سید مرتضی خلخالی و آیت‌اللَّه حاج شیخ صدرا بادکوبه‌ای و آیت‌اللَّه حاج سید علی سیستانی و عالم جلیل حاج سید هاشم حسینی تهرانی و آیت‌اللَّه رضوانی خمینی و آیت‌اللَّه حاج شیخ مسلم ملکوتی (امام جمعه تبریز) و دروس خارج را از محضر زعیم اعظم و مرجع اعلی و فقیه اهل‌البیت آیت‌اللَّه العظمی خوئی مدظله مدت 14 سال استفاده نموده و هم مدتی به درس و بحث امام راحل آیت‌اللَّه العظمی خمینی شرکت نموده تا سال 1391 قمری (1349ش )که به واسطه فشارومزاحمت حکومت بعث عراق مجبور به مراجعت به ایران گردیده و مدتی در زادگاه خود اقامت و تأسیس مدرسه علمی نمود. مدتی در تهران توقف و سپس در قم سکونت و به خدمات دینی و روحی از تألیف و غیره مضغول شد.
آثار علمی ایشان از این قرار است
1- ثقات الرجال 4 جلد که جلد اول آن در نجف اشرف در سال 1387 قمری به طبع رسیده است.
2- الامامه والولایه که در موضوع خود بسیار نفیس و مستدل و متقن می‌باشد و جریانی دارد که از آن معلوم شود این کتاب مورد توجه اهل‌البیت علیهم‌السلام قرار گرفته و دانستن او بی‌فایده نیست.

ايشان در 7 محرم 1428ق (7 بهمن 1385ش)، در 73 سالگى درگذشت و پس ازتشييع و نماز آيت‌اللّه حاج سيد محمّدباقر موحد ابطحى بر آن، به زادگاهش انتقال داده شد و صبح تاسوعا در مدرسه باقرالعلوم - كه خود بنياد نهاده بود - به خاك سپرده شد.
برگرفته از کتاب :گنجینه دانشمندان (جلد نهم)