یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 Sunday 28 April 2024 00:00

       سيد محمد ابطحي


شهرت:      حاج آقا سدهی 


ولادت:       ۱۲۷۴ ش


وفات:         ۱۳۴۸ش


مدفن:        تخت فولاد صحن تكيه سيدالعراقين

شرح


سيد محمد ابطحي فرزند حاج سيّد عبدالرحيم ابطحى، مشهور به حاج آقا سده اى و از سادات حسينى بود كه نسب او به سيّد محمّد ديباج، فرزند حضرت امام جعفر صادق – عليه السّلام - مى رسيد. وي در سال ۱۲۷۴ش چشم به جهان گشود.
مرحوم سيّد محمّد در اصفهان تحصيل نمود و خود در مدرسه كاسه گران به تدريس می پرداخت. از اساتيد او تنها علّامه مير محمّد صادق خاتون آبادى و آيت الله شيخ محمّد تقى آقا نجفى اصفهانى را مى شناسيم.
وى تا سال ۱۳۰۸ش در اصفهان به تحصيل اشتغال داشت و پس از وفات استادش، برای ادامه تحصیل به قم رفت. وی در دوران تحصيل در قم با حضرت امام خمينى - رضوان اللّه عليه - همدرس بود و در قم نيز به تدريس مى پرداخت.
او در دوران حكومت طاغوت به اجبار لباس روحانیت را از تن درآورد و در سال ۱۳۱۱ش دفتر اسناد رسمى داير نمود. در سال ۱۳۲۷ش مجدداً لباس روحانيت را بر تن كرد و تا سال ۱۳۴۳ش به سرپرستى دفتر اشتغال داشت.
از اوصاف مرحوم ابطحى، تقيّد به صله رحم و تفقّد از حال خويشان دور و نزديك، زيارت عتبات عاليات در هرسال، برگزارى مجلس عزاى حضرت سيدالشهداء - عليه السلام - در هرسال در منزل خود و نيز خواندن نماز جعفر طيار در هر روز بود.
وى در روضه دهگى كه در ايام اربعين در منزل خود برگزار مى كرد، به منبر مى رفت و حاضران را از بيانات شيواى خود بهره مند مى ساخت.