پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 Thursday 2 May 2024 00:00

دکتر سیدمحمد میردامادی


تولد:                  1287/ درمحکمه


در گذشت:                 1351/ مشهد مقدس


مدفن:                  جوار حرم مطهر امام رضا (ع)


تحصیلات:
- گواهینامه دکترای پزشکی از دانشکده پزشکی آلفر در پاریس
- گواهینامه دوره عالی میکروب شناسی از انستیتوپاستور پاریس
- گواهینامه دوره ویژه بیماری های گرمسیری از پاریس
- تحقیقاتی پیرامون تب مالت در پاریس به درخواست دانشکده پزشکی پاریس
- پیگیری تحقیقات در حوزه تب مالت در انستیتو پاستور تونس به سفارش سازمان جهانی بهداشت و خوار و بار و...
عناوین:
- موسس اولین آزمایشگاه میکروب شناسی در خراسان تحت عنوان «آزمایشگاه درمان» در سال 1318
- از اولین اساتید دانشکده پزشکی مشهد و صاحب کرسی استادی در رشته های میکروب شناسی، انگل شناسی و شیمی بیولوژیک
- صاحب امیتاز اولین روزنامه خراسان به نام «میر»
- صاحب امتیاز اولین نشریه پزشکی خراسان به نام «نامه پزشکان» در سال 1319
- نویسنده کتاب های «میکروب شناسی» و «ایمنی شناسی» و همچنین صدها مقاله تالیفی و ترجمه ای

مروری بر زندگی دکتر محمد میردامادی

سیدمحمد (ابوتراب) میردامادی در سال 1287 خورشیدی در سده چشم به جهان گشود. پدرش حاج میرزامحمود طبیب در سلک پزشکان قدیم بود و از سرآمدان روزگار خویش به شمار می‏رفت.

سیدمحمد تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه ملیه اصفهان به پایان رساند. پدرش مایل بود که او در اصفهان بماند و به حرفه پدری‏اش یعنی طبابت ادامه دهد از همین رو به او طب آموخت، اما محمد جوان که سودای آموختن طب جدید را در سر می‏پروراند راهی تهران شد. مقطع متوسطه را در دبیرستان شرف و همچنین دارالفنون پشت سر گذاشت. سال 1309 برای سیدمحمد نقطه عطفی در زندگی‏اش بود چرا که به تشویق برادرش سیدحسن، دوره مدرسه طب را پشت سر گذاشت و در کنکور اعزام به خارج شرکت کرد و عازم فرانسه شد.

اخذ مدرک از دانشکده پزشکی آلفر در پاریس هم او را راضی نکرد. علاقه بی اندازه‏اش به علم و پشتکار بی‏نظیرش او را همان جا نگهداشت تا اینبار نام خود را در انستیتو پاستور پاریس نیز به ثبت برساند و دوره عالی میکروب‏شناسی را از این موسسه علمی تحقیقاتی دریافت کند. اما این پزشک جوان باز هم راهی ایران نشد، انگار دوست داشت هنگام بازگشت به وطن کوله بارش هرچه پرتر باشد. این شد که اینبار در کلاسی دیگر ثبت نام کرد و دوره ویژه بیماری‏های گرمسیری را نیز پشت سر گذاشت.

موسس اولین آزمایشگاه در خراسان

تقویم خورشیدی، سال 1316 را نشان می‏داد که دکتر سیدمحمد میردامادی چمدانش را بست و راهی کشورش شد. دوران دو سال سربازی خود را در رضاییه خدمت کرد و در سال 1318 اولین آزمایشگاه میکروب شناسی را تحت عنوان «دارالتجزیه درمان» در خراسان تاسیس کرد.

بار علمی دکتر میردامادی خیلی فراتر از آن بود که روزهایش تنها به تحقیق بگذرد و این شد که در سال 1319 تدریس در «آموزشگاه بهداشت مشهد» نیز به وی سپرده شد تا دانشجویان نیز از سفره‏ای که وی گسترده بود توشه بردارند. آموزشگاه بهداشت مشهد پس از چند سال به آموزشگاه عالی بهداشت و سپس به دانشکده پزشکی مشهد ارتقا یافت و دکتر میردامادی یکی از 14 استادی بود که به تشخیص «پروفسور اوبرلن» فرانسوی در تشکیلات نوین علمی آموزشی مشهد به عنوان دانشیار به تدریس مشغول شد. 15 سال تدریس در میکروب شناسی در آموزشگاه عالی بهداری و پنج سال تدریس در دانشکده پزشکی مقدمه‏ای شد تا وی در سال 1334 بر کرسی استادی میکروب شناسی، انگل شناسی و شیمی بیولوژیک دانشکده پزشکی مشهد بنشیند و سپس مدیر گروه آموزش میکروب شناسی و علوم آزمایشگاهی این دانشکده بر عهده‏اش نهاده شود و تا پایان عمر در آن باقی بماند.