جمعه, 21 ارديبهشت 1403 Friday 10 May 2024 00:00

 آیت اله سیّد محمّد حسین موسوی درچه ای

برادر آقا سيد محمد باقر درچه اي

نام پدر: سيّد مرتضى

درگذشت: 17 آبان 1296

آرامگاه: تخت فولاد تكيه ملا اسماعيل خواجويي

شهرت: اخباری

فقیه، محدّث، زاهد، مجتهد

تحصیلات: حوزوی 

فرزند عالم زاهد سيّد مرتضى موسوى، برادر آقا سيد محمد باقر درچه اي، و از اعقاب سيّد محمّد ميرلوحى، محدث مشهور دوره صفويه است.
وى در درچة در بيت علم و سيادت متولد شد. پس از چند سال تحصيل نزد پدر، راهى اصفهان شد و نيز پس از مدتي استفاده از درس علماى اين شهر، به نجف اشرف مهاجرت نمود و از محضر علماى بزرگى همچون ميرزا محمّد حسن شيرازى و ميرزا حبيب اللّه رشتى بهره برد( درچه-اي، ص۸۵۴).
وى داراى مشرب اخبارى بود و سال‏ها به غور و تعمّق در احاديث اهل بيت (عليهم السلام) پرداخته؛چنانچه از او نقل شده كه دو بار فرهنگ عظيم " بحارالانوار" را با دقت مطالعه كرد. او عالمى وارسته و از دنيا گذشته بود. به تهجّد و عبادت و اخلاص شهرت داشت و در مسائل دينى بسيار احتياط مى‏كرد. این عالم وارسته در احترام و ادب نسبت به افراد مختلف مردم، معروف بود و حتى در سال‏هاى پايانى عمر كه بينايى خود را تا حدّ زيادى از دست داده بود، باز هم احترام مراجعان را كاملا رعايت مى‏نمود.
وى پس از گذراندن عمرى با بركت به تعهد و پارسايى، در شام جمعه ۲۳ محرم ۱۳۳۶ق دعوت حق را لبيك گفت و پس از تشييعى شايسته به تخت فولاد منتقل و نزديك مزار علّامه خواجويى مدفون گرديد.


منبع:

سيد تقي درچه اي، ستاره اي از شرق، تهران۱۳۸۳ش

نوشتن دیدگاه