چاپ

پدیدآورنده: محمدعلی شاهین


تعداد صفحات:.253 رقعی


سال انتشار: 1402    


طراح جلد: ریحانه مویدی


ناشر: گفتمان اندیشه معاصر.


موضوع: تاریخچه، معماری و اطلاعات گردشگری بناهای تاریخی و میراث معنوی از مهربین به خمینی‏ شهر


معرفی:
جاذبه‏ های خمینی شهر دارای شش فصل است. هر فصل با یک عکس مربوط به همان فصل شروع و سپس عناوین مطالب فصل آورده شده است.
عنوان فصل اول «بنا‏های تاریخی» است و از صفجه 13 شروع و در صفحه 61 خاتمه می‏یابد. در این فصل بناهای تاریخی شهر شامل محورهای تاریخی، دژها، قلعه‏ها، آسیابها، ایوان گزیها، عضارخانه، تعدادی از حمامها و برجهای کبوتر، و حتی جاده شهر به لحاظ تاریخچه و مختصری از معماری معرفی شده است.گرچه بعضی ازآنها مثلآ آسیابها دیگر وجود خارجی ندارند.
موضوع فصل دوم کتاب «خانه ‏های تاریخی» است که از صفحه 63 با یک عکس از خانه سرتیپ قبل از باز‏سازی شروع می‏شود. در این بخش پس از مقدمه‏ای برخانه‏های تاریخی و موضوع هفت دست خانه‏ها، 9 خانه قدیمی شامل خانه‏های سرتیپ امینی سدهی، مجیر، زهتاب، دکتر لقمانی، زمزم، میردامادی، سیادت، حاج‏هاشم و عمارت ایوان به لحاظ تاریخچه و معماری شرح داده شده است.
«امامزاده‏‏ها و آرامستان‏ها» عنوان فصل سوم کتاب جاذبه‏های خمینی شهر است. فصل با عکسی قدیمی از اول دهه 1350 از امامزاده سید‏محمد(ص) از صفحه 109 با فصل قبلی خود جدا می‏شود.این بخش شامل معرفی امامزاده‏ های سید‏محمد(ع)، سید نجم‏ الدین(ع)، سید ابراهیم(ع)، درب‏سید، سیدابراهیم (ع)، ورنوسفادران، امامزاده شاه ابوالحسن(ع) ، گلزار شهدا، مقبره ابن‏مردویه، قبرستان ورنوسفادران،
قبرستان زرتشتی‏ ها و سنگ قبرها می‏باشد.
در فصل چهارم خواننده با تعدادی از مساجد و تکیه ‏‏های شهر از جمله مساجد جامع خوزان، گاردر، جامع دستگرد، ملامحسن، ابوالبرکات، جامع باولگان، جامع فروشان، ملا حیدر‏علی و آقا علی ‏اکبر آشنایی پیدا می‏کند.
از جمله جاذبه ‏های شهر که علاقه مندان پا به قرص خود را دارد جاذبه ‏های طبیعی، فضاهای سبز و مناطق گردشگری است و به همین دلیل فصل پنجم کتاب به آن اختصاص یافته است. فصل از صفحه 169 با عکسی از کوچه باغ های شهر و درختان چنار آن شروع می‏شود و خواننده را با ارتفاعات، چشمه‏ ها، غارها، پارکها و دو منطقه گردشگری چشمه لادر و بام سبز در 40 صفحه آشنا می‏کند.
آخرین فصل کتاب جاذبه‏ ها، به موزه‏‏ها و میراث فرهنگی، معنوی شهر اختصاص یافته است تا گردشگران و شهروندان از جمله دانش ‏آموزان با مباحثی چون موزه‏ های مردم ‌شناسی شهر، مردم ‌شناسی جوی‌آباد قدیم، موزه مشاهیرو اسناد،میراث معنوی زبان ولاتی، تعزیه در‏گذر، نخودبریزی، غذاها از جمله سرشیر، شیرینی‏های محلی، نان خانگی سدهی، محصولات کشاورزی، بازی‏های محلی،کهن پیشه ‏ها، مراکز ‏‏دانشگاهی و کتابخانه‏ های شهر محل سکونت خود و یا شهر مقصد گردشگری آشنا شوند.
ازجمله قابلیت های کتاب فهرست الفبایی مطالب و نیز منابع آن می‏باشد.