راویان:
حاج اسماعیل رضایی پیشکسوت چوبداری1
اصغر براهیمی از فعالان میدان دام2
حاج مراد رضایی3
زمان گفتگو: سال 1402
اشاره: فعالیت اهالی سده در دامداری و خرید و فروش دام سابقه طولانی دارد.عرضه دام طی یکصد سال گذشته تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. پیشتر در راویان ماربین جلد اول گفتگویی در این خصوص منتشر شد. این بار تمرکز بر محل عرضه دام و یا میدان دام و سابقه آن در منطقه است که با توجه به اظهارات راویان تنظیم شده است.
* فروش دام در منطقه سابقه طولانی دارد، سوال اینجاست که فروشندگان دامهای خود را کجا برای فروش عرضه میکردند؟
سالها آنها دامهای خود را در اصفهان در اماکنی مانند طوقچی به فروش میرساندند.
* اولین اقدام برای عرضه دام در خود منطقه به چه شکل بود؟
از چند محل کوچک و موقت که بگذریم حدود دهه 1330 در خیابان حافظ فعالان خرید و فروش دام کاروانسرایی احداث کردند.
* این میدان در کدام منطقه از شهر قرار داشت؟
در اواسط خیابانی که امروزه حافظ نام دارد البته آن زمان محلی غیر مسکونی و خارج محله ورنوسفادران بود. شهرداری هم در همان منطقه کشتارگاه خود را دایر کرد. منطقه به همین دلیل به کشتارگاه معروف گردید.
* میدان و کشتارگاه همچنان فعال است؟
خیر، منطقه به تدریج مسکونی شد و اوایل انقلاب، مردم مانع ادامه فعالیت میدان و کشتارگاه شدند. به دنبال آن درمحل کشتارگاه یک مدرسه توسط. کاشی نیلو در زمین آن ساخته شد.
* بعد از آن دام ها کجا عرضه می شدند؟
چند سالی در خیابان ۱۷ شهریور بعد از فلکه کاج در ملک شخصی که هنوز هم به صورت متروکه پا برجا است میدان فعال بود.
* و بعد؟
بعد از آن به دلیل شکایت مردم ناگزیر محلی در منطقه کوکوچی از فردی به نام حاج رضا شاهین اجاره و فروشندگان دام در آنجا فعال شدند.
* در نهایت میدان دام کجا مستقر شد؟
از حدود سال 1370 در راستای اقدامات بهداشتی شهرداری، میدان دام در دامنه عارضه طبیعی در مجاور کوه کوچک دایر کرد.
* در زمان گفتگو چند واحد دام در این منطقه فعال است؟
حدود 45 تا 50 واحد فروش دام همراه با بیش از 20 واحد فروش علوفه در مکان مذکور فعال هستند که به خرید و فروش دام زنده میپردازند.
* این میدان در مقایسه با اماکن مشابه در کشور چه موقعیتی دارد؟
بنا به اظهار نظر رییس وقت دامپزشکی شهرستان میدان مذکور دومین میدان دام بزرگ کشور بوده و محل توزیع دام زنده مرکز استان و شهرهای اطراف به شمار میرود.
* از چه کسانی به عنوان پیشکسوت چوبداری و کاروانسراداری نام برده شده است؟
برادران نصیری به نام های احمدرضا، حاج عبدالرضا و حاجآقا رضا. پسران حسین هادی و پسرانش مرتضی کریمی و حاج سیف اله کریمی.
حاج سیف الله کریمی که در سال 1374 در گذشت. حاج اسماعیل رضایی و حاجاحمدآقا جورکش و رضا چوبداران. پس از بازنشستگی حاج اسماعیل رضایی فرزندانش حاج مراد و حاج صفر علی حرفه کاروانسراداری را ادامه دادند.
پاورقی:
1. اسماعیل رضایی (1398-1295) پیشکسوت چوبداری
2-اصغر براهیمی ورنوسفادرانی، متولد 1328، مدیر اجرایی.
سوابق اجرایی:
عضو شورای سه نفره جهاد سازندگی خمینیشهر در بدو تاسیس در سال 1358، رییس جهاد کشاورزی خمینیشهر تا سال 1374، مسوول پشتیبانی جنگ جهاد کشاورزی شهرستان
شهردار خمینی شهر1361 – 1362.
قایم مقام شورای شهر از سوی استانداری در کمیسیونهای مختلف شهرستان در دهه 1360 و 1370
فعال میدان دام
3-حاج مراد رضایی فرزند حاج اسماعیل رضایی متولد سال ۱۳۲۲
راویان: مرتضی شیرازی، علی شیرازی، محمود عابدی، عبدالرضا سراییان، حسین فخاری
اشاره: حاج آقا رضا صهری فرزند ارشد آیت اله سید جمالالدین صهری1، در سال 1312 متولد شد. پس از در گذشت پدر در اواخر دهه 1340 فعالیتهای مذهبی و اجتماعی خود را در کسوت روحانیت افزایش داد. به شهادت اسناد و گفته های شاهدان وی یکی از مبارزان و فعالان اجتماعی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و مدیر و فعال اجتماعی پس از پیروزی انقلاب بود. فصله ایی از زندگی ایشان در گفتگو با شاهدان و همراهان وی مرور شده و در دسترس شماست.
فعالیت های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حاج آقا صهری به چه شکل بود؟
پس از درگذشت پدر در دهه 1340حجتالاسلام صهری امامت جماعت مسجد زاغآباد را بر عهده گرفتند. در آن دوران وی مسجد را به یکی ازپایگاههای مبارزان ضد استبداد تبدیل کرد و به عنوان مشوق و پشتیبان مبارزان عمل نمود. به علاوه ایشان سالها قبل از اوج گیری مبارزات در منزل خود و در مکانهای دیگر جلسات متعددی با حضور دانشجویان، و مبارزان تشکیل میداد. در این حلسات مباحثی که بیان میشد کاملا سیاسی بود و حتی فعالان مطرح ضد رژیم اصفهان هم در آن حضور پیدا میکردند.
دوران اوج انقلاب مرکزیت مبارزات ایشان در چه مکانی بود؟
در مسجد زاغآباد، این مسجدکه بنای جدید آن در حال تکمیل شدن بود، از پایگاههای اصلی شکلگیری تظاهرات و راهپیماییها بود. در تمام این برنامهها وی با وجود ممنوعالمنبری و تحت تعقیب بودن مستقیم و غیر مستقیم حضور داشت و مدیریت و برنامهریزی کارها را بر عهده میگرفت.
سندی هم درخصوص فعالیت های مبارزاتی وی از ساواک وجود دارد؟
بله مثلا در گزارش 26 آبان 1357ساواک چاپ شده در کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک جلد 16 آمده است:
«حاج آقا رضا صهری سدهی(روحانی مقیم همایونشهر که مسجدی نیز درمحله زاغآباد دارد) مرتباً به همایونشهر عزیمت و با وجودی که اجازه رفتن به منبر را ندارد بطور نشسته با مردم به مذاکره پرداخته و اهالی را دعوت به شرکت در اعتصابات و تظاهرات و نیز تعطیل مغازههایشان مینماید....... روحانی مورد بحث تا کنون چند بار دستگیر و متعهد گردیده در اینگونه اقدامات خلاف شرکت ننماید، معهذا مجدداً پس از آزاد شدن به همایونشهر عزیمت و اهالی محل را به شرکت در اعتصابات و تظاهرات و تعطیل مغازههایشان دعوت مینماید و بلافاصله متواری میشود».
مرحوم صهری پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیتی برعهده گرفتند؟
زنده یاد صهری پس از پیروزی انقلاب در تمامی صحنهها حضور داشت. وی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان را تاسیس و ریاست آنرا بر عهده گرفت. صهری در این سمت توانست زمینهایی را بین نیازمندان تقسیم کند.
هیچگاه داوطلب نمایندگی مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی نشدند؟
چرا وی برای دوره دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برای حوزه شهرستان خمینی شهر ثبت نام و تایید شدند. این انتخابات در سال 1263 برگزار شد.
نتیجه کار چه بود؟
محمد جعفر سعیدیان فر منتخب مردم و صهری نفر سوم شدند.
پس از این دوره در انتخابات دیگری شرکت نکردند؟
ایشان در دوره اول انتخابات شوراهای اسلامیشهر در سال 1377 شرکت نمودند و به شورای شهر خمینیشهر راه یافتند.انتخابات مذکور در اردیبهشت 1378، برگزار شد. در نتیجه، مهرالسادات حسنی، سیدرضا صهری ، فریدون الهیاری، حمید عشقی، سید محمدباقر رضایی، عبدالله کیانی، احمد لطفی و سید محمدباقر احمدی به شورا راه یافتند.
موقعیت وی در اولین دور شورای شهر چگونه بود؟
حاج آقا صهری به عنوان ریس شورا شهر انتخاب شدند و با حمایت ایشان مهندس محمود عابدی به عنوان شهردار انتخاب شد. یکی از پر ثمرترین دورانهای زندگی مرحوم صهری دوران کوتاه حضور وی در شورای اسلامی شهر خمینی شهر بود که با درایت توانست، در بین اعضای شورا علیرغم گرایش های متفاوتشان همدلی و همسویی ایجاد کرده و با انتخاب یک شهردار بومی فعالیت های عمرانی بزرگی را در شهر رقم بزند.
مدیران اجرایی و عمرانی شهرداری آن زمان معتقدند که حمایت های بیدریغ و همه جانبه مرحوم صهری از شهردار و احترام ویژه مردم به ایشان سبب شد که بسیاری از طرحهای عمرانی در شهر رقم خورده و اجرایی شود. احداث خیابانهای جدید، تعریض معابر، تخریب بافتهای فرسوده مزاحم، پشتیبانی از طرحهای فرهنگی مانند احداث فرهنگسرای بعثت، طرح چشمه لادر و بام سبز و... از جمله جلوههای حضور حاج آقا صهری در شورای شهر و همراهی بقیه اعضا با وی بود.
ماجرای درگذشت حاج آقا صهری به چه شکل بود؟
وی در اولین روز از مهر1380، بر اثر عارضه قلبی جهان خاکی را وداع و به سرای باقی شتافت.مرحوم صهری با حضور گسترده مردم در آرامگاه خانوادگی واقع در آرامستان تاریخی ورنوسفادران، به خاک سپرده شد.
فقدان ایشان در پیشرفت خدمات عمرانی شهر تاثیری هم داشت؟
بهرحال با درگذشت زود هنگام این شخصیت پر تلاش و کارآمد، شهر از خدماتش محروم شد. به طور حتم ادامه حضور ایشان در شورا می توانست سرعت کارها را بالا برده و اجرای طرحهای عمرانی را تسریع کند.
سند خرید لباس برای شهرداری سده
طبق سندی از تاریخ 2 خرداد 1316 که در مرکز اسناد ایران موجود است شهردار سده طی نامهای به حکومت اصفهان گزار داده در سده امکان برگزاری مناقصه برای خرید لباس کارکنان شهرداری وجود ندارد لذا مستدعی است
تعداد 23 دست لباس به انضمام گیوه و کلاه برای مامورین و سپورهای شهرداری سده تهیه و قیمت آنرا دریافت فرماید.
1-این سند نشان می دهد تعداد مامورین و سپورهای شهرداری در آن دوران 23 نفر بوده و البته مشخص نیست منظور از مامورین کارکنان اداری شهرداری هستند یا نه
2-گیوه، پا افزار رسمی آن دوره بوده است
3- مامورین باید کلاه داشته باشند که به احتمال زیاد همان کلاه پهلوی بوده است.
4- امکان تهیه لباس در سده نبوده است.