چاپ

نادر شاه افشار در لشکر کشی به هند در منطقه کرنال با سپاه هند در این تاریخ به نبرد پرداخت. یکی از موانع شکست سپاه هند لشکر فیل های آنان بود که نادرشاه اتخاذ تمهید مناسب برای رویارویی با فیل ها را به سردار علی خان کیانی فرمانده سد هی تیپ جمازه سوار خود سپرد.
در روز نخست نبرد یعنی 5 اسفند 1117 ه.ش تا ساعت 14:30هیچ یک از دو سو برای آغاز نبرد پیش دستی نکرد. در این ساعت به دستور نادر تیراندازی توپخانه ارتش ایران آغاز گردید و با شکست پهلوی راست ارتش هند روز نخست نبرد پایان یافت.
در روز دوم هندی ها پیش دستی نموده و با فیل ها تک خود را آغاز نمودند که با نزدیک شدن آن ها به نیروهای خط مقدم ایرانی، یگان جمازه سوار سرتیپ علی خان کیانی ماموریت خود را آغاز کرد. نیمی از یوز باشی های وی با تیر و کمان فیل بانان را هدف قرار داده و نیمی دیگر گلوله های آتشی به سوی فیل ها پرتاب کردند. با پرتاب گلوله های آتشین از سوی ایرانیان و با کشته شدن فیل بانان، فیل ها با عصبانیت به سوی نیروهای هندی برگشتند که سبب از هم گسیختگی لشکر هند شد. آنگاه نادر فرمان حمله به دیگر سرداران داد که سبب ایجاد شکاف میان دو پهلوی ارتش هند گردید.
نصراله میرزا و علی خان کیانی، مامور تک به پهلوی راست هندیها شدند. هر دو پهلوی ارتش هند فرو ریخت و نیروهای هندی عقب نشینی کردند و ارتباط آ نها با دهلی قطع و شرایط نادر را پذیرفتند. سردار علی خان از محله شمس آباد خوزان بود.
منبع:
رامتین،شهرام،تاریخ نظامی وهنرجنگ،تهران ،دانشگاه افسری امام علی.