چاپ

خرداد 1387 حکم علیرضا رضایی مدیر امور مالی شهرداری خمینی شهر به عنوان عامل اختلاس از شهرداری صادر شد.
بر اساس این حکم:
1- علیرضا رضایی به اتهام اختلاس و مداخله در معاملات دولتی جمعا به 10 سال حبس، استرداد مبلغ 525 ميليون تومان به شهرداری خميني¬شهر، انفصال دائم از خدمات و مشاغل دولتی و پرداخت جريمه به مبلغ 500 ميليون تومان به خزانه دولت محكوم گرديد.
2- افراد همدست و همكار وی در اين اختلاس نه به عنوان حقوقي «شريك جرم» که به جرم «تحصيل مال از طريق نامشروع» در وصول چك¬های شهرداری به استرداد310 ميليون تومان به شهرداری و تحمل حبس يک نفر6 ماه و ديگری 2 سال محكوم شدند. پيمانكاری كه اضافه بر صورت وضعيت خود پول دريافت نموده بود محكوم به استرداد مبلغ 93 ميليون تومان به شهرداری خمينی¬شهر گرديد.
همچنين كمالی شهردار با توجه به نداشتن اطلاع و عدم مداخله در اين اختلاس و اين¬ كه مورد سواستفاده مديريت مالی شهرداری قرار گرفته است تبرئه شد.
علیرضا رضایی به مدت چهار سال مسؤول پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری خوراسگان بود که در زمان شهردار کمالی به شهرداری خمینی-شهر منتقل شد.
وی طی 12 ماه يعنی از تابستان 1384 تا تابستان 1385 به تدريج و با حساب سازی مبلغی بالغ بر 835 میلیون تومان پول شهرداری را جا به جا کرد.
نامبرده با يكی از پيمانكاران شهرداری و نيز فردی كه قبلا در شهرداری خوراسگان فعاليت داشت در این اختلاس همدست شدند. نامبردگان برای صدور چك ها در «صورت وضعیت»ها و قراردادهای مالی و صدور اسناد مالی دست می¬بردند و پس از ثبت رایانه ای، چک ها بنام شخص ديگری صادر می شد، اما در واقع به حساب باند اختلاس می رفت. روش اصلی اختلاس او از طریق سوءاستفاده از نام پیمانکاران بود، مثلا رضایی ارقامی را که به یکی از پیمانکاران به نام «افتخاری» می داد در کامپیوتر به نام او ثبت می کرد، برخی از رقم  ها را هم خودش برمی داشت و به نام «افتخازی» (به جای ر، ز می نوشت) وارد رایانه می کرد. یکی دیگر از پیمانکاران شهرداری «عسکری» نام داشت که رضایی دو تا فامیل «عسکری» و «عسگری» برای خودش تعریف کرده بود و در اصل شخصی به نام «عسگری» وجود خارجی نداشت.
در شهریورماه 1385 رضایی جهت توضیح به اداره اطلاعات فراخوانده شد. البته موضوع فراخوان، ابتدا بررسی پرونده¬های مالی شهرداری خوراسگان بود نه خمينی شهر.
در این اختلاس نود و سه میلیون تومان به یکی از پیمانکاران شهرداری اضافه بر صورت وضعيت و مبلغ سيصد و ده ميليون تومان به پيمانکار دیگر شهرداری، در خارج از چهارچوب اداری و قانونی پرداخت شده بود و حدود 525 میلیون تومان نیز رضايی برداشت کرده بود.
منبع:
دوهفته نامه فرصت / «بزرگترین اختلاس در خمینی شهر چگونه شکل گرفت؟» و «مصاحبه با عباس کمالی شهردار اسبق»